Artikler om sansemotorik

28 apr 2021

Rigtig mange børn har svært ved at skynde sig på kommando. De kan sagtens cykle og løbe hurtigt, men ofte fordi det her og NU er sjovt.

Men det kan være meget sværere for mange børn at skynde sig, når begrundelsen er: ”Fordi vi skal skynde os…!”

Børn kan nemmere øge tempoet, når de mærker opbakning, anerkendelse og nærvær.

Børns ben kan løbe virkelig hurtigt til bussen, når det foregår i et kapløb med en storsmilende far. Det kniber noget mere med energi, hvis far i en uendelighed gentager ordene: ”Koooooommmmm nuuuuu”.

28 apr 2021

Højtlæsning skal ikke undervurderes! Jeg tror, at vi nogle gange glemmer, hvad højtlæsning kan.

Når vi læser højt for børn, sker der noget helt fantastisk! Det gavner børns udvikling på rigtig mange områder. Hver evige eneste gang vi læser for dem. Uanset om det er pegebøger for de mindste, bøger med lidt tekst og tydelige illustrationer eller bøger uden billeder.

Læs for pokker. Sæt mobilen på lydløs og læs!

Årsagen til, at disse læsestunder er betydningsfulde, er talrige.

Det er næsten ufatteligt, hvor meget højtlæsning gør af gode ting for børn.

16 dec 2009

Der er i 2010 kommet ny ergoterapeutisk faglig forskning, som begrunder, hvorfor børstning af børn bør hedde - og indeholde - "deep pressure".  Du kan læse mere om den nye viden og dermed den nye metode til at afhjælpe de vanskeligheder, som nogle børn har, med intollerence overfor sensoriske input, i løbet af kort tid, her på hjemmesiden.


Den artikel, jeg har skrevet og som har været trykt i ADHD-foreningens medlemsblad i 2004 kræver derfor en omskrivning - og artiklen er derfor ikke længere at finde på min hjemmeside.

16 dec 2009

Det er muligt at forbedre anbragte børns trivsel ved at arbejde målrettet med deres sansemotoriske udvikling! Ved i højere grad at bruge kroppen og hele det sansemotoriske felt som kontaktmiddel kan vi nå børn med store sociale og psykiske vanskeligheder.



Derfor skal de anbragte børns sansemotoriske udvikling inddrages på linie med ord som struktur, faste rammer og et stabilt miljø. De voksne, der passer, beskytter og opdrager anbragte børn, skal også vide noget om barnets sansemotoriske udvikling.

Abonnér på RSS - Artikler om sansemotorik