14 aug 2011

Notat i "Folkeskolen" 2011h

retweet<?xml:namespace prefix = o />


Ergoterapeut: Lærere kan få meget ud af kort kursus om ADHD


Af: Pernille Aisinger


Undervisningsministeren vil ikke give lærerstuderende et 30 timers kursus i, hvordan de spotter adfærdsforstyrrelser. Men ergoterapeut Connie Nissen, som gennem 22 år har undervist folkeskolelærere, er helt sikker på, at det ville gøre en forskel.


"Det løser selvfølgelig ikke alle børnenes problemer at give lærerne et 30-timers kursus. Men det ville gøre en kæmpe forskel. Det er jeg slet ikke i tvivl om", siger Connie Nielsen.


Hun har som privatpraktiserende ergoterapeut arbejdet med børn med vanskeligheder gennem de seneste 22 år. Hun har undervist lærere i kommunalt regi og gennem CFU'erne både på folkeskoler og på specialskoler.


Lærerne kan se forskel


Connie Nissen har svært ved at forstå, at undervisningsminister Tina Nedergaard afviser at give de lærerstuderende et 30 timers kursus i, hvordan de spotter børn med psykiske lidelser, ADHD eller adfærdsforstyrrelser. Tina Nedergaard er blevet bedt om at tage stilling til et eventuelt kursus af Dansk Folkepartis sundhedsordfører.


"Jeg har gang på gang oplevet, hvor stor en forskel det gør for lærerne. Hvis de ved hvordan, så kan de hurtigt hjælpe den store gruppe, som bare skal have en lille håndsrækning. Så når de har prøvet alle de små pædagogiske og praktiske fif, så kan de indkredse de børn, der virkelig har brug for hjælp og ved, hvilken ekspert de skal have fat i", forklarer Connie Nissen.


Underviserne skal være praktikere


Tina Nedergaard mener, at et kursus ville give lærerne en falsk tryghed. De skal i højere grad overlade til de professionelle i PPR at tage sig af problemerne. Connie Nissen kan godt forstå bekymringen og fortæller, at det er en diskussion, der kører i faglige kredse, om det er en god ide at give lærerne mere viden, fordi de så tror, at de ved nok til at kunne undvære de professionelle.


"Men mine mange års erfaring viser mig det modsatte. Jo mere lærerne selv ved, jo hurtigere er de til at se, når der er noget helt galt. Lærerne kan pludselig se forskel på, om børnene er motorisk urolige, fordi de er utrygge, fordi de bliver afledt eller noget helt andet. Det bliver meget mere kvalificeret, fordi lærerne kan se mange flere nuancer".


Hun mener dog, at det kræver, at dem, der underviser lærerne er praktikere.


"Jeg er lige blevet hyret til at undervisere lærere og pædagoger på Lolland. Der understregede de, at de vil ikke have mere teori, de vil vide, hvad de skal gøre. Underviserne skal kunne føre det over i undervisningslokalet".


 


 

Emne: