Nyhedsbrev fra Connie Nissen juni 2020: kurser i hele landet, ase-mase leg på skemaet, børn med urolige kroppe

Nøj, hvor er det længe siden, jeg har fået sendt jer alle en nyhedsmail.

Her kommer en sommer nyhedsmail med 3 forskellige indslag:
    • Nye 2 dages kurser i efteråret 2020
    • Et opråb om børns behov for at ase og mase med kroppen
    • En artikel om børn med urolige kroppe

3 nye 2 dages kurser i efteråret 2020
Så er der nye 2 dages kurser, 2 på Sjælland og 1 i Jylland. Relevant for alle som er optaget af sansemotorik og relationers betydning for børns udvikling. Kurserne har nemlig fokus på sanseintegration, rytmik og musik samt om gode samspil og relationers betydning for børns udvikling.

Læs mere her:
Kurset i Næstved: https://sansemotorik.dk/node/605
Kurset i Aalborg: http://sansemotorik.dk/node/600
Kurset i Ishøj: https://sansemotorik.dk/node/601

Børn har brug for ase-mase leg på dagens skema

Nøj, hvor er der mange ting, i denne tid, som er anderledes.

Men børns behov for at mærke kroppen, bruge kroppen og gøre det i samarbejde med andre, er uændret.

Derfor spørger jeg, som jeg har gjort før: Har du mon tilbudt dine børn ase-mase lege i dag? Hvis ikke - så prøv det. Og lad også børn ase og mase hinanden!

Det virker ofte både beroligende og rart, når børn mærker kroppen gennem den tunge og ase-masende kontaktform.

Derfor bør ase-mase aktiviteter være en hverdags stjernestund for børn. Især i denne tid, hvor det måske kan være svært at dække behovet for motorisk aktivitet.

Når du aser og maser med dit barn, stimulerer du den sans, der på dansk oftest kaldes muskel/led-sansen, som også hedder det proprioceptive sansesystem. Og den sans fremmer og styrker børns kropskontrol, kropsbevidsthed og det, at kunne justere egne kræfter.

Det kræver selvfølgelig trygge rammer, hvilket vil sige, at de voksne skal være bevidste om, hvornår og hvor længe legen skal vare. Så gå forsigtigt i gang og prøv dig frem.

Her kommer 5 forslag til at ase og mase både små og større børn:

1) Alle former for at ”bryde ud af den voksnes favn” er effektive ase-mase lege. Giv barnet et kæmpe kram og opfordr barnet til at ”slippe fri”. Giv lige tilpas modstand. Ikke for meget og ikke for lidt - god til små børn. Klem dit barn mellem dine lår, mens du sidder på en stol, og barnet står foran dig – også særlig god til de små børn. Ligesom det er sjovt, når det lille barn, kravler om bag din ryg, mens du sidder i sofaen eller lænestolen, for så kan du roligt og stille trykke og mase barnets krop mod ryglænet.

2) Lav en skubbekonkurrence, hvor det gælder om at ase og mase for at få den anden flyttet. Her kan større børn, over 5 år udfordres.
Det kan gøres stående med håndfladerne mod hinanden eller ryg mod ryg. Eller det kan gøres i 4-stående, hvor I maser med siden af kroppen mod hinanden. Sjovt fra 4 år.
Endnu yngre børn kan skubbe den voksne fremad ved at skubbe på den voksnes numse eller på ryg. Igen skal modstanden tilpasses barnets kræfter.

3) ”Spiderman” er en sjov leg for børn over 5 år: Lad barnet ligge fladt på maven med arme og ben spredt langt ud. Leg nu, at barnet er ”Spiderman”, som er ”limet” fast til gulvet. Den voksne skal nu forsøge at frigøre barnets kropsdele fra gulvet – en kropsdel af gangen. Når den voksne prøver at løfte barnets ene arm, anden arm, ene ben og andet ben, hoved osv., da skal det være med tilpas kræfter, så barnets kamp om at blive ved med at være limet fast giver succes.

4) Leg: ”Byg en burger/pizza”. Lad barnet, fra 2-års alderen - få mast og trykket ”pizzafyldet/burgerens indhold” ud på sin krop fra top til tå. Benævn fyldet og brug det fyld, som barnet kan lide at spise.

5) For alle børn gælder det, at det kan være svært at falde til ro, når de skal sove. Derfor kan det være nyttigt, at trykke fast og rytmisk på kroppen ved puttetid. Sig godnat til hele barnets krop ved at trykke kærligt og rytmisk på kroppen, én kropsdel ad gangen – og sig gerne imens: godnat tæer, godnat fødder, godnat ben, godnat numse, godnat fingre, hænder, arme og skuldre. Husk også at sige godnat til hovedet.

Nogle børn vil hellere mases end aes let. Derfor er det godt at mase, klemme og trykke børn.

I vil – sandsynligvis – opleve, at barnet og I får små hyggelige stjernestunder, imens der foregår fysisk hyggelig masende kontakt.

Gør det hver dag og gør det kærligt.

God fornøjelse med al maseriet.

En lille artikel om børn med urolige kroppe

For nylig blev jeg opfordret til at komme med gode råd om børn, som er meget motorisk urolige:

”Hvordan får vi dem til at være mere i ro?”.

Spørgsmålet har jeg hørt før – og svaret er både komplekst og enkelt. Fordi: ”It depends” – som de siger på engelsk! På dansk vil
vi sige: ”Det kommer an på……!”

Det kan nemlig skyldes mange årsager.

Børn er forskellige – også de urolige børn. Det er som om, at vi ønsker at løse et meget komplekst problem med en enkel metode.
Og det kan vi ikke.

Når børns adfærd er præget af masser af bevægelse og masser af motorisk uro, så fylder de meget. Og jeg er helt med på, at det kan larme, forstyrre og være til stor gene for omgivelserne.

Derfor sker det ofte, at børnene får meget skæld ud, fordi uroen forstyrrer.

Selv om børnene har det til fælles, at de er urolige, kan forklaringen bag uroen, skyldes mange forskellige ting - med lige så mange forskellige løsninger

Og skæld ud er IKKE løsningen – derfor kommer jeg her med nogle andre, enkle og bedre bud:

Børn kan være urolige, fordi de:

• har nedsat fornemmelse for kroppen og først rigtig mærker kroppen, når den er i bevægelse - en løsning kan være at lade barnet hoppe, hinke, løbe, slå kolbøtter, trampe, før barnet skal være i ro

• er rastløse og har svært ved at tage initiativer - en løsning kan være at hjælpe med at igangsætte sjove motoriske lege, der matcher barnets udviklingsniveau

• overvældes af sensoriske stimuli - lys, lyde, lugte, berøringer mv. - en løsning kan være at skærme barnet for uventede stimuli og udfordre barnets sensoriske tolerance

• har et følsomt og ustabilt blodsukker - en løsning kan være at tilbyde barnet mange små men sunde måltider i løbet af dagen

• har fået for lidt søvn - en løsning kan være at finde gode og hyggelige indsovningsrutiner

• mangler nære relationer til voksne - en løsning kan være at hilse, smile og invitere barnet til kontakt, leg og samvær mange gange dagligt

• er utrygge og mangler tryghed - en løsning kan være at skabe kontakt og være tillidsskabende, smilende og invitere til godt samvær

Og ofte ses, at et enkelt barns uro kan skyldes flere ting på samme tid.

Så forklaringer og løsninger kan være mange – sikkert mange flere end de her beskrevne.

Generelt gælder det, at det altid er relevant at overveje: ”Hvornår er den motoriske uro ikke til stede?” Sammen med hvem? Efter hvilken aktivitet?

Et grundigt detektivarbejde kan give brugbar viden om, hvad der hjælper det enkelte barn til af være i ro.

Overvej også om den daglige struktur med fordel kan være tydeligere for barnet.

Overvej om barnet ved, hvad det skal? Og hvornår, med hvem og hvor længe!

Måske skal dagens gøremål tydeliggøres med foto, tegninger eller i punktform med tydelig skrift!

For den motoriske uro kan mindskes hos mange børn, når de kender dagens rytme, og når dagen er meget forudsigelig.

Så, ja: Det er komplekst at svare på, hvad vi stiller op med børn, der er motorisk urolige –
men børn er komplekse.

Derfor er svaret ikke enkelt!

God fornøjelse med at finde de mulige årsager og at handle på dem.

Og husk at bevægelse jo er fantastisk – så opsøg mulighederne for at få gang i kroppen og styr på kroppen – sammen!

Kan I nu alle have en fantastisk sommer med gode helbred, masser af ro, fordybelse og skønne oplevelser.

Mange hilsner fra Connie Nissen
Privatpraktiserende ergoterapeut for børn og unge aut. samt Theraplay® terapeut