28 apr 2021

Højtlæsning er fantastisk for børns udvikling, fra 21.april 2021.

Højtlæsning skal ikke undervurderes! Jeg tror, at vi nogle gange glemmer, hvad højtlæsning kan.

Når vi læser højt for børn, sker der noget helt fantastisk! Det gavner børns udvikling på rigtig mange områder. Hver evige eneste gang vi læser for dem. Uanset om det er pegebøger for de mindste, bøger med lidt tekst og tydelige illustrationer eller bøger uden billeder.

Læs for pokker. Sæt mobilen på lydløs og læs!

Årsagen til, at disse læsestunder er betydningsfulde, er talrige.

Det er næsten ufatteligt, hvor meget højtlæsning gør af gode ting for børn.

Det gavner både børns sproglige udvikling og styrker deres opmærksomhed. Evnen til at lytte og at holde fokus øges. Desuden øges evnen til at danne billeder i hjernen, når nogen fortæller. Uanset om det spændende, sjovt eller skørt.

Når børnene lytter til højtlæsning øges deres ordforråd, og de får tilført ny viden, imens de lytter til historier om Pippi, Totte, edderkopper eller landbrugsmaskiner.

Hertil skal lægges det gode vigtige samspil, der er mellem læser og lytter. Det tætte bånd, hvor ingenting forstyrrer, mens begge er i samme verden og er optaget af det samme. Det er noget helt særligt. Når børn har oplevet glæden ved højtlæsning, er chancerne store for, at de finder glæde ved selv at læse senere.

Og mulighederne for højtlæsning er utallige. Både, hvad der skal læses, hvorhenne der skal læses, og hvor længe der skal læses.

For højtlæsning kan foregå mange steder: på kanten af badekarret, i sofaen, i dobbeltsengen eller på terrassen. Og hvor længe? Tja, alt tæller. Små korte stunder kan være starten for nogle børn. Og halve timer kan være godt og rigtig for andre børn.

Benyt jer af, at alt er tilladt. Find de emner og det niveau, som passer. Og skab hyggestunder under højtlæsningen. Det gavner både små og store børn. Både kognitivt og følelsesmæssigt. Hyg jer. Sammen. Rigtig god højtlæsningslyst.

foto: Sarah Altendorf, Neeta Lind og Phil Squires

BilagStørrelse
Billedikon sansemotorik om højtlæsning92.69 KB